Co daje joga? Korzyści płynące z regularnej praktyki.

komentarze Brak komentarzy

Patrzysz na to co pokazuję i piszę i widzisz, że regularnie przewija się tam temat jogi i medytacji. O tym, czy potrzebne nam są do praktyki pomoce pisałam już w artykule: Pomoce w praktyce jogi- czy naprawdę są potrzebne? Na samym początku zapomniałam jednak o najważniejszych kwestiach. Mianowicie o korzyściach jakie daje nam regularna praktyka. W rozmowach z osobami początkującymi, lub tymi, które spróbowały praktyki i poddały się na samym początku często słyszę, że za ciężko, że nudno, że dziwnie. Bo te asany takie wydumane. Tymczasem w tym szaleństwie jest metoda! I to niejednokrotnie potwierdzona na przestrzeni wieków, a ostatnio również naukowo. Przeanalizujmy więc najistotniejsze korzyści płynące z regularnej (!) praktyki. Piszę w oparciu o badania naukowe, których nie będę tu szczegółowo przytaczać, można je bez trudu znaleźć w Internecie, ale zdecydowanie mogę powiedzieć, że piszę o tym również z własnego doświadczenia.

Wzmocnij ciało

Ciało dzięki jodze staje się niewątpliwie bardziej gibkie i elastyczne a co za tym idzie, mniej podatne na urazy mechaniczne. Poprawia się wydolność organizmu a dzięki harmonijnemu rozwijaniu wszystkich partii ciała zmniejsza się zużycie tkanek. Wzrasta również odporność.

Czy schudnę dzięki jodze?

Joga przyspiesza metabolizm dzięki czemu łatwiej jest utrzymać wagę pod kontrolą. Systematyczne wzmacnianie mięśni również wpływa pozytywnie na budowę ciała. Zwiększa się ilość antyoksydantów co ułatwia oczyszczanie organizmu i zachowanie zdrowego wyglądu skóry. Wiedziałaś, że antyoksydanty nazywane są strażnikami młodości?

Wyprostuj się

Asany wykonujemy z wydłużonym kręgosłupem. Oznacza to, że zwiększa się dystans pomiędzy kręgami i spada nacisk na krążki międzykręgowe (pot. dysk). Dzięki temu możliwe jest nawet korygowanie niektórych wad postawy. Spada również ryzyko powstawania wad nabytych. Regularna praktyka kształtuje nawyki- również nawyk utrzymywania prawidłowej postawy ciała poza matą. Dodatkowo wzmocnienie mięśni pleców odciąża kręgosłup dzięki czemu, jeżeli cierpisz na bóle pleców, barków, karku czy szyi, będą one mniejsze lub wręcz znikną.

Pokonaj ból

Co ciekawe joga wpływa również na odczuwanie bólu przez nasze ciało. Stajemy się bardziej na niego odporni. Jest to spowodowane zwiększeniem ilości istoty szarej, której ubytek obserwujemy u osób cierpiących na chroniczny ból. Zmiany anatomii mózgu mogą wpływać na rozwój depresji, zaburzeń emocjonalnych i poznawczych.

Uśmiechnij się

Osoby regularnie praktykujące dzięki nauce technik oddechowych lepiej kontrolują stres i łatwiej uwalniają ciało od napięć. Szybciej redukują poziom stresu i panują nad agresją. Regularny oddech poprawia również ukrwienie i dotlenienie tkanek co powoduje regulację ciśnienia.

Dzięki temu zmniejsza się ryzyko takich chorób jak zawał serca i depresja. Spada również ryzyko zachorowania na Alzheimera poprzez zwiększenie ilości neuroprzekaźnika GABA (kwasu gamma-aminomasłowego).

Dziewczyny, dobra wiadomość!

Joga pomaga wyregulować hormony, szczególnie te odpowiedzialne za bóle miesiączkowe i napięcie przedmiesiączkowe. Wzmacnia również mięśnie dna miednicy, co jest bardzo ważne w okresie ciąży i przy porodzie. Kobietom w ciąży pomaga zredukować nudności, wymioty, huśtawki nastrojów.

To tylko kilka oczywistych pozytywnych skutków praktyki. Faktycznie jest ich znacznie, znacznie więcej i myślę, że każdy mógłby podać swój własny powód. Bo joga uszczęśliwia zarówno ciało jak i umysł.

Na koniec dodam, że ze względu na dużo wyjazdów i fale upałów w ostatnim czasie (nie, nie jestem fanką hot jogi, choć ma ona również wielu zwolenników), moja praktyka nie jest ostatnio regularna. I już odczuwam tego skutki! A wiecie jak jest, często rzeczy oczywiste zaczynamy zauważać dopiero gdy ich zabraknie. Pisząc ten artykuł motywuję Was do próbowania, ale również siebie do powrotu na matę. Mam nadzieję, że będziecie ze mną. A jeżeli już praktykujecie napiszcie koniecznie, co Wam daje regularne przebywanie na macie.

Dołącz do dyskusji